Volební program

VIZE A HLAVNÍ CÍLE FAKULTY

Fakulta je místem špičkové výuky a bezpečným a inspirativním prostředím pro studentky, studenty a vyučující, a to jak z Česka, tak ze zahraničí. Probíhá zde kvalitní vědecký výzkum s důrazem na zvyšování podílu excelentních výsledků a transfer poznatků, s intenzivní mezinárodní spoluprací a zapojením postgraduálních studentů. Je všeobecně známou a vysoce uznávanou institucí s přesahem do celé společnosti, významným partnerem fakultních nemocnic a dalších zdravotnických zařízení, ekonomicky stabilní a trvale dbá o svůj další rozvoj ve všech oblastech. Fakulta by měla zvyšovat své postavení v rámci rankingu, měla by být stále uznávanější ve světě, ale především být vyhledávanou, uznávanou a úspěšnou fakultou pro studující a všechny zaměstnance.

Fakulta má před sebou několik hlavních cílů, jimž se budu dále podrobnější věnovat:

  • Vytvoření samostatného simulačního centra, jeho podstatné rozšíření prostorové, technické a personální a jeho systematické zapojování do výuky napříč celým studiem
  • Výstavba Biocentra – Kampusu Albertov a příprava jeho vědeckého programu na úrovni fakulty i ve spolupráci s dalšími fakultami a institucemi
  • Vytvoření aktualizovaných strategií pro zásadní oblasti rozvoje fakulty ve výuce a vědě, ale rovněž v oblasti ekonomické, personální a prostorové
  • Vytvoření (dokončení) profilu absolventa jako komplexního přístupu k celému studiu a jeho integraci
  • Příprava postgraduálního doktorského studia na změny vyplývající z novely zákona o vysokých školách a dále dbát na jeho rozvoj a zvýšení úspěšnosti
  • Posílení excelence ve vědě v souvislosti s Kampusem Albertov, dalším směřováním Biocevu, rozvojem projektů a podporou evropských projektů, hodnocením vědy na fakultě a jejím následným financováním
  • Vytvoření prostorů a zázemí pro studenty
  • Dokončení efektivní struktury děkanátu ku prospěchu celé fakulty, studentů i všech zaměstnanců
  • Rozvoj digitalizace ve spolupráci s RUK
  • Vytvoření a zavedení opatření k zvýšení bezpečnosti fakulty
  • Posílení role fakulty v rámci UK, ve vyjednávání o dělení prostředků i hodnocení vědy
  • Propagace fakulty, analýza a příprava nového webu

Výuka

Výuka na lékařských fakultách prochází proměnou. Přibývá poznatků, ale zároveň je třeba, aby budoucí lékařky a lékaři měli kromě výborných teoretických znalostí i v začátku své praxe základní praktické dovednosti, uměli komunikovat a dovedli se aspoň základně pohybovat ve zdravotnickém prostředí.

Je třeba dále propojovat výuku teoretickou, praktickou a klinickou, ve zkoušení se orientovat na podstatné věci při zachování dostatečných teoretických znalostí. Podporovat opatření vedoucí k zvýšení studijní úspěšnosti.

Hlavní cíle:

  • Simulační výuka:
    investovat do rozšíření SIM centra a zřídit samostatné simulační centrum
    dokončit zapojení simulační výuky do kurikula
    vytvořit podmínky pro další financování a rozvoj SIM centra a jeho využití k dalším aktivitám
    zapojení lékařů, pedagogů i studentů do simulační výuky
  • Profil absolventa:
    profil z jednotlivých předmětů a jejich systematické propojení napříč kurikulem
    propojovat teoretickou, preklinickou a klinickou výuku
  • Revize kurikula:
    v přípravě na budoucí akreditaci analyzovat a upravit kurikulum, vyhodnotit a případně upravit rozložení státních zkoušek
  • Posílení dovedností absolventů v rámci zdravotnického systému a jejich samostatnosti
    využívání nemocničního informačního systému
    možnost předstátnicových praxí i mimo fakultní nemocnice
    posilovat 6. ročník jako praktický rok s maximem praktické výuky a stážování
    fakultativní výuka ekonomických základů a dalších dovedností 
  • Dále definovat nepodkročitelná minima pro zkoušení, posilovat roli praktických klinických zkoušek typu OSCE
  • Podporovat extrakurikulární aktivity, stínování v klinických oborech
  • Výuka komunikace:
    v rámci paliativní medicíny i výuky na Ústavu humanitních studií
  • V součinnosti s univerzitou rozvíjet pedagogické dovednosti učitelů
  • Dále rozvíjet e-learning a další elektronické metody výuky, jakož i e-podporu organizace výuky
  • Usilovat o prodloužení/navýšení programu P na podporu výuku všeobecného lékařství v češtině (součinnost s ostatními LF, medializace apod.)
  • Zkvalitnit dále hodnocení výuky studenty, zejména zvýšit návratnost z klinických ročníků a využívat výsledků jako zpětné vazby, výsledky v přiměřené formě zveřejňovat a vyžadovat reakci pracovišť, odměňovat nejlépe hodnocené učitele a v případě dlouhodobě negativních hodnocení probrat s učiteli, v případě pracovišť diskutovat míru jejich výukového zapojení
  • Podporovat mezinárodní stáže, v případě Erasmu+ dále podporovat uznávání předmětů

Simulační centrum

Rozšíření simulačního centra, které dosud je na Fyziologickém ústavu, a jeho ustavení jako samostatného fakultního pracoviště působícího pro celou fakultu a její výuku, je významným úkolem pro následující období. Fakulta poskytuje kvantitativně i kvalitativně výbornou simulační výuku se zapojením učitelů včetně klinických, stejně jako studentů (lektoři) a má s touto výukou velké a dlouhodobé zkušenosti. Nicméně v porovnání s dalšími LF t.č. nedisponuje dostatečnými prostory, v minulosti se bohužel nepodařilo (do Prahy) získat dostatečné dotační tituly. Ani nyní není podpora financování ze strany univerzity/státu v dohledné době plánována, fakulta proto musí situaci řešit více méně sama, aby zůstala atraktivní pro nové studenty a uchazeče a mohla simulační výuku dále rozvíjet. Projekt byl vypracován před několika lety, již je vydáno stavební povolení.

Hlavní cíle:

  • Vypracovat jasný plán realizace simulačního centra
  • Ustavit simulační centrum jako samostatné pracoviště fakulty
  • Připravit odhad nákladů na realizaci stavby
  • Připravit financování – zdroje fakulty, event. půjčka
  • Získat vybavení – t.č. projekty ERDF+
  • Aktualizovat zapojení simulační výuky do kurikula a profilu absolventa
  • Připravit personální zabezpečení, vyškolení učitelů i studentů
  • Realizovat vlastní stavbu a zahájit provoz
  • Využívat i organizování kurzů či dalších potenciálně ziskových aktivit

Zubní lékařství

Výuka zubního lékařství je na fakultě prakticky orientována, v posledních letech byly přestaveny výukové sály (přepážky, hygienicky vhodnější apod.). Výuka patří k ekonomicky náročným a v zásadě ji dotace nepokrývá.

Hlavní cíle:

  • Udržet kvalitní učitele a zapojit se do možností získat státní podporu na tento obor

Výuka v anglickém jazyce

Výuka v AJ je mimořádně důležitou součástí činnosti fakulty. Hraje roli ekonomickou, ale též představuje významný prvek internacionalizace fakulty a jejího věhlasu. Zájem o studium je obecně vysoký, v současnosti však narůstá konkurence ostatních univerzit v Evropě a naše fakulta má zájem o nadané a motivované uchazeče. Někdy je tato výuka kritizována či zpochybňována některými mimouniverzitními představiteli českého zdravotnictví. Nicméně je naprostá shoda všech LF o nezbytnosti této výuky a jejím dalším rozvoji. K usnadnění administrativy vzniklo na děkanátu zahraniční oddělení.

Hlavní cíle:

  • Stabilizovat a rozvíjet zájem o naši fakultu spoluprací s agenty, vlastní aktivitou a propagováním fakulty
  • Rozšiřovat zájem o naši fakultu i do dalších (nových) oblastí světa
  • Zlepšovat výběr studentů kvalitním rozvojem přijímacího řízení, včetně případné možnosti konat testy elektronicky a distančně
  • Revidovat a aktualizovat smlouvy s našimi agenty v zahraničí pro nábor zájemců o studium
  • Zvyšovat možnosti studentů vykonávat stáže v zahraničí, ve smluvních zařízeních svých zemí
  • Přiměřeně rozvíjet školné a připravit možnosti, které by řešily možné ekonomické problémy studentů (např. možnost splátek)
  • Zlepšit podporu zahraničním studentům v oblasti studijní i mimostudijní, zejména v počátcích studia
  • Vytvořit systém motivačních stipendií
  • Dbát na korektní a bezpečné prostředí pro všechny studentky a studenty
  • Organizovat adaptační kurzy pro přijaté uchazeče s cílem seznámení se studiem, fakultou, Českem a působit na zvýšení úspěšnosti studia
  • Připravit přípravné kurzy pro uchazeče v anglickém jazyce (prezenční či distanční)
  • Zvážit možnost organizace letních či prázdninových motivačních pobytů pro uchazeče
  • Důsledně propagovat fakultu v zahraničí jako mimořádně úspěšnou a vhodnou pro studium
  • Upozorňovat na význam studia v angličtině pro fakultu, českou medicínu, vysoké školství i celou zemi
  • Dokončit strukturu zahraničního oddělení a jeho agend, vyřešit jeho prostorové umístění a dále zaměřit na potřeby zahraničních studentů (well being)

Nelékařské obory (NLZP)

Tato výuka hraje na fakultě již mnoho let významnou roli. V současnosti se dbá především o rozvoj stávajících studijních programů, a to vertikálním směrem, kdy by postupně mohly mít charakter studia Bc-NMgr-PhD.

V posledním třech letech byly akreditovány a otevřeny tři studijní programy – všeobecné ošetřovatelství (Bc.), aplikovaná fyzioterapie (NMgr.) a NMgr adiktologie v angličtině (poslední dva od akademického roku 2024/25).

V současně době je na úrovni státu diskutován a snad i připravován program speciální finanční podpory (a cca 20 % navýšení počtu přijímaných studentů) některých z nich – na naší fakultě všeobecné ošetřovatelství a nutriční terapie.

Od roku 2023 se přijaté studentky/studenti mohou účastnit soustředění v Dobronicích, mají své spolky, které se prezentují na Kolegiu děkana a cílem je posílit jejich možnosti ovlivnit chod fakulty a zejména rozvoj jejich studijních programů.

Hlavní cíle:

  • Rozvíjet obory personálně i v pedagogické oblasti
  • Postupně rozvíjet vědeckou činnost, postgraduální studium a následný kariérní rozvoj s perspektivou habilitace
  • Zapojit se do případného státního programu na podporu některých nelékařských oborů

Přijímací řízení

Přijímací řízení je klíčové pro výběr kvalitních a motivovaných uchazeček a uchazečů. Na fakultě probíhá tradičním způsobem, ale průběžně se modifikuje a přizpůsobuje vývoji.

Hlavní cíle:

  • Pravidelně a dlouhodobě analyzovat výsledky a následnou studijní úspěšnost
  • Citlivě nastavovat hranice pro přijetí bez přijímací zkoušky, ale i bonifikace klíčových předmětů, matematiky či dalších středoškolských aktivit
  • Využívat i zkušeností z odlišného typu přijímacího řízení pro anglickou paralelku
  • Kultivovat otázky přijímacího řízení
  • Propagovat přijímací řízení, poskytovat kvalitní informace průběžně i v rámci dne otevřených dveří

Doktorské (postgraduální) studium

Doktorské studium umožňuje vychovávat oborníky pro lékařské školství, biomedicínský výzkum a je zdrojem budoucích vědecko-pedagogických pracovníků fakulty. Na fakultě probíhá doktorské studium ve spojení s dalšími pražskými lékařskými fakultami a AV ČR, nicméně nově se v poslední době profilovaly a profilují některé více specifické obory (kardiovaskulární medicína, onkologie a další). Připravovaný vysokoškolský zákon upraví některé věci okolo tohoto studia, výši stipendií a další pravidla, fakulta se na ně již začala připravovat. Důležité je posílení úspěšnosti studia, i když v oblasti biomedicíny mohou být čtyři roky studia, zejména při současném spojení s klinickou přípravou, poměrně krátké.

Hlavní cíle:

  • Připravit se na změny, které by přinesla novela zákona o vysokých školách (tlak na rychlé ukončování, změny stipendií, poměr mezi studiem prezenčním a kombinovaným apod.)
  • Podporovat možnou kombinaci studia s klinickou přípravou
  • Motivovat a podporovat studenty k výjezdům do zahraničí
  • Pokračovat v přednáškách typu Novinky v biomedicínském výzkumu, využívat hostujících profesorů
  • Usilovat o větší počet studentů ze zahraničí
  • Podporovat spolupráci s ostatními institucemi a smluvními partnery

Specializační vzdělávání

Specializační vzdělávání (SV) prochází nyní dynamickým vývojem. Od roku 2011 je koordinováno lékařskými fakultami (kmeny a základní specializační obory), vlastní zákonný rámec je však vytvářen ministerstvem zdravotnictví. Probíhají pravidelná jednání mezi Ministerstvem zdravotnictví a děkany LF (sdruženými v Asociaci děkanů lékařských fakult) a vedením IPVZ. Děkani LF jsou členy Vědecké rady IPVZ. Jedná se reorganizace sub/kateder IPVZ, vztahu k jednotlivým Specializačním oborovým radám (SOR).

Hlavní cíle:

  • Být aktivním partnerem těchto jednání, hájit zájmy LF v rámci SV
  • Sledovat ekonomické parametry a jejich přínos pro fakultu
  • Zvyšovat zájem absolventů o SV na 1. LF UK

Celoživotní vzdělávání

Celoživotní vzdělávání (CŽV) je rovněž důležitou součástí činnosti fakulty, její prezentací navenek a zároveň má ekonomický potenciál.

Hlavní cíle:

  • Rozvoj programů a aktivit přinášejících fakultě ekonomický zisk
  • Rozvoj mikrocertifikátů (microcredentials) v hraničních oblastech, kterými by si zájemci doplňovali vzdělání ve specifických oblastech
  • Stabilizace těchto programů na fakultě

Prostředí na fakultě

Fakulta musí vytvářet bezpečné prostředí pro všechny osoby, studující i vyučující. K řešení problémů byla ustavena pozice mediátorky (členka rozšířeného kolegia děkana), která od akademického roku 2022/23 řeší stížnosti a podněty. Závažnější problémy by pak řešila etická rada fakulty. Podněty samozřejmě lze podávat i dalšími způsoby (např. ročníkoví zástupci, studentské spolky).

Hlavní cíle:

  • Dále usnadnit komunikaci problémů, zajistit anonymitu a rychlé řešení případných akutních problémů
  • Vyzývat přednosty a další akademiky k pružnému řešení problémů a k aktivní spolupráci s mediátorkou a vedením fakulty
  • Posílit možnosti psychologické péče ve spolupráci s univerzitou i našimi pracovišti
  • Pravidelně monitorovat a analyzovat případné problémy
  • Dle potřeby zajistit i hlubší informování vyučujících o dané problematice

Prostory a další potřeby pro studenty

Fakulta se nachází v krásném prostředí centra Prahy v rekonstruovaných budovách. V rámci těchto možností se snažíme o to, aby i studenti v těchto prostorách měli možnost trávit volný čas na fakultě či mezi výukou, mohli relaxovat či se učit a mohli se setkávat. V nedávno době jsme vytvořili a připravili k rekonstrukci několik nových prostor (U Nemocnice 4, Purkyňův ústav, Faustův dům).

Hlavní cíle:

  • Pokračovat v přípravě dalších studentských prostor – vytipování, diskuse se studenty, adekvátní vybavení
  • Rozšířit otvírací doby knihovny
  • Pokračovat v pravidelných setkáváních se studenty a studentskými spolky a získávat informace o dalších potřebách

Studentské spolky a aktivity

Na fakultě existuje a funguje řada spolků studentů a některé nové vznikají, kromě samostatných spolků i zájmové součásti spolků již existujících. Jednotlivé spolky se pravidelně prezentují vedení fakulty na Kolegiu děkana, děkan se zhruba 2× ročně se spolky setkává hromadně, ale mnoho jednání probíhá i neformálně či v rámci konkrétních potřeb. Fakulta spolky podporuje finančně či dle potřeby vybavením, pomáhá či spolupořádá akce, premiérově v březnu 2024 proběhne Půlení mediků. Spolky výrazně fakultě pomáhají, jejich členové se účastní např. Dne otevřených dveří, pomáhají kolegům z jiných zemí (Erasmus Buddy Program) a účastní se dalších aktivit. Je zájmem fakulty tuto spolupráci dále prohlubovat.

Hlavní cíle:

  • Podpora spolkům v jejich oblastech činnosti včetně podpory zapojení do vědy, mezinárodních výměn, pořádání akcí apod.
  • Zapojovat spolky do organizace akcí včetně plesu a podporovat spolkové studentské akce
  • Organizovat pravidelná setkávání a využívání spolků jako jednoho z kanálů informování fakulty o studentských potřebách a možnostech vývoje fakulty

Stránky: 1 2 3 4 5 6 7